Logo met de tekst: We make digital EAZZI

Kennedy-Nicolaasschool; samen wagen we de sprong

jul. 21, 2022

Kennedy-Nicolaasschool; samen wagen we de sprong

De basisscholen J.F. Kennedy school en de St. Nicolaasschool in Volendam gaan na de zomervakantie 2022 verder als één school. De scholen zijn samen al gevestigd in een pand in het midden van Volendam. Na een flink aantal jaren samen, maar ook gescheiden wordt er nu gefuseerd. Bij een fusie hoort natuurlijk ook een nieuwe naam en een nieuwe visuele identiteit.

Visuele ondersteuning

Aan EAZZI werd gevraagd om de scholen, tijdens de fusie, te ondersteunen in het kiezen van een nieuwe naam. Hierbij hoort natuurlijk ook het ontwikkelen van een nieuw logo en visuele identiteit, een nieuwe website, maar ook de signing in de school zelf. Om te bepalen wanneer de definitieve beslissing genomen moest worden maakte EAZZI een backplanning met daarin de ‘’vereiste’’ aanpassingen. Het traject werd als volgt: raadplegen belanghebbenden, bepalen van een shortlist voor de nieuwe naam, definitieve keuze naam en uiteindelijk het definitieve logo opleveren. De gestelde deadline werd al snel de beoogde laatste schooldag in het kader van afsluiten van het oude en omarmen van het nieuwe.

Samen gaan in één nieuwe school betekent een nieuwe start

De fusie van de twee scholen was een mooi moment om de school een nieuwe naam te geven. De naam moest toekomstbestendig zijn en een goede 1e indruk achterlaten. Voor het bepalen van de nieuwe naam koos EAZZI er samen met de werkgroep van de scholen voor om belanghebbenden een stem te geven: leerkrachten, ouders én natuurlijk de kinderen.


De naam moest passend zijn bij het onderwijs, de kernwaarden van de nieuwe school, de locatie en het gevoel van “basisschool”.


Om belanghebbenden de kans te geven mee te denken aan de nieuwe naam werden er placemats gemaakt die uit werden gedeeld aan alle leerlingen. Op deze placemats was er ook ruimte voor de ouders om hun suggesties door te geven. Alle ideeën werden uitgeschreven op de placemats en later weer ingeleverd. Aan de hand van de placemats werd er een top 10 gemaakt per klas. Uit deze top 10 lijstjes kozen alle leerkrachten samen een shortlist van verschillende namen met potentie. 


Deze werden getoetst aan de vooraf bepaalde criteria:



  • Past het bij onderwijs?
  • Past het bij onze nieuwe kernwaarden?
  • Past het bij de locatie?
  • Past het bij een basisschool?
  • Geeft het een “basisschool” gevoel?


Hieruit bleef uiteindelijk een drietal namen over.

De namen laten ''leven''

Om de namen te laten “leven” werd er met een aantal bijpassende lettertypen en kleurkeuzes gewerkt. De kleurkeuze werd hierbij een belangrijk aspect, want kleuren geven toch een soort bepaald ‘’gevoel’’.


De namen werden in verschillende kleurfamilies en fonts gevisualiseerd en het was aan de werkgroep om een uiteindelijke doorslag te geven. Onderstaand een voorbeeld van de verschillende kleuren/fonts, die het niet gehaald hebben: 

En dan eindelijk de definitieve naam

Verschillende namen werden uiteindelijk weggestreept en één bleef over:


De Samensprong


Het woord ''samen'' bleef maar terugkomen:


  • Samen Leren
  • Samen Plezier maken
  • Samen Wijzer worden
  • Samen Werken
  • Samen Spelen
  • Samen Groeien


Samen worden wij één school, samen gaan wij de sprong wagen.


Het logo

Bij een naam hoort natuurlijk ook een sprekend logo. Met de voorkeur voor de kleurenfamilie werden een aantal versies gemaakt:

Het kiezen van één van de voorstellen was moeilijk, daarom werd er besloten om elementen van de verschillende versies bij elkaar te voegen en daarmee werd trots het definitieve logo gepresenteerd:

Signing binnenin de school

Niet alleen de uitstraling ‘’buitenaf’’ wordt vernieuwd, zoals het logo, maar ook de uitstraling binnenin de school. Achter de schermen wordt er deze vakantie hard gewerkt aan de signing. De school wordt omgetoverd in de verschillende kleurencombinaties en de bekende karakters van het logo komen herhaaldelijk terug aan de muren van de school. Zo passen we de nieuwe visuele identiteit uitgebreid toe binnen de gehele school.


De basisscholen hebben dankzij de inzet van EAZZI het idee van een nieuwe school in werkelijkheid kunnen zetten. Heb jij hulp nodig bij het creëren van een nieuw logo? Of bij het realiseren van een visuele identiteit? EAZZI wil je hierbij graag ondersteunen. Met ons team van specialisten maken wij een plan en voeren deze uit van A tot Z. Meer informatie hierover? Neem dan contact met ons op!

Social Media vs. Website
22 feb., 2023
Kies je voor een website of voor social media? Wij leggen uit welke keuze het beste is!
25 jan., 2023
De Social Media Trends van 2023 voor jou op een rijtje!
Smit Elektrotechniek; websites werpen hun vruchten af!
23 nov., 2022
Een groei van 400%! Benieuwd naar hoe wij dit hebben gedaan? Lees dan ons blog!
09 nov., 2022
Wat is precies een marketing automation? Wat kan ik met een automation doen op het gebied van marketing? In onze blog lees je meer over dit onderwerp.
Blogartikel Contentcreatie
09 jun., 2022
Hulp nodig bij het maken van content? EAZZI kan je hierbij ondersteunen. In ons blog lees je over de verschillende vormen van content die wij zien als 'goede' content.
Case Lopers Company by Enno
13 mei, 2022
De Lopers Company was toe aan nieuwe traffic. Om dit te verzorgen heeft EAZZI e-mail automations opgezet voor het bedrijf. Lees nu deze case voor meer informatie!
Blogartikel Social Media Campagne
12 mei, 2022
Weet jij hoe je een campagne voert op social media? Of wil jouw huidige campagne niet de resultaten behalen die je jezelf had voorgenomen? Lees dan nu onze tips!
Case SKOV
05 mei, 2022
De SKOV en haar 9 aangesloten scholen heeft samen met EAZZI de websites vernieuwd en de aanmeldformulieren gedigitaliseerd. Meer weten hierover? Lees dan onze case.
Blogartikel Tips Promotie
22 apr., 2022
Opzoek naar nieuwe klanten? Wil je dit doen door middel van promotie? Lees dan de tips in ons blog die EAZZI hiervoor heeft én hoe EAZZI je hierbij kan helpen.
Case Smit Elektrotechniek
14 apr., 2022
Smit Elektrotechniek heeft met zijn nieuwe websites een relevanter doelgroep bereikt. EAZZI heeft hierbij mogen helpen. Weten hoe? Lees dan ons blog over deze case
Meer posts

Share by: