Logo met de tekst: We make digital EAZZI

Social media campagne voeren met EAZZI

mei 12, 2022

Social media campagne voeren met EAZZI

Bij het voeren van een social media campagne worden (betaalde) advertenties op verschillende social media platforms geplaatst om specifieke doelgroepen te bereiken. Marketeers en adverteerders kunnen hiermee hun producten of diensten promoten en consumenten aanzetten tot kopen of gebruiken. De grootste social media platformen om te gebruiken voor je campagne zijn Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube, Snapchat en TikTok.

Waarom een social media campagne?

Verhoogde merkbekendheid
Social media is een van de efficiëntste manieren om content te verspreiden en hierdoor zichtbaar te worden bij de doelgroep. Op elk social media kanaal bevindt zich een gigantische doelgroep en deze zijn dus heel handig om daar jouw producten of diensten onder de aandacht te laten brengen.


Kosten
Aanwezig zijn op social media is laagdrempelig. Door tijd en aandacht te schenken aan je posts bouw je een band met jouw klanten. Daarnaast is betaald adverteren een mooie manier om met relatief lage kosten een grote groep mensen te bereiken. Door jouw campagnebudget slim in te zetten, haal je hiermee vaak verbluffende resultaten.


Communicatie
Social media platformen kun je gebruiken om netwerken op te bouwen en te communiceren met klanten. Het creëren van een identiteit voor jouw bedrijf via deze platformen is belangrijk om trouwe klanten te behouden en nieuwe klanten te overtuigen. Reageren op klanten laat zien dat je betrokken bent bij je doelgroep.

Hoe begin je met het voeren van een campagne op social media?

Doelgroep
Om te beginnen is het natuurlijk belangrijk om te weten op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt, want als je op Instagram adverteert terwijl jouw doelgroep zich op LinkedIn bevindt is dit zonde van de investering. Dus voordat je begint met campagne voeren zorg er dan eerst voor dat je weet waar jouw doelgroep tijd doorbrengt.


Doelen opstellen
Bepaal wat je wil bereiken met je campagne. Wil je vooral je naamsbekendheid vergroten of wil je meer verkeer naar je website sturen? Het is belangrijk om dit vooraf op te stellen zodat je weet wat je ‘’call to action’’ moet worden bij de campagne posts. Het voeren van campagne vergt tijd en kennis, dus wees niet bang om hulp in te schakelen van professionals zoals
EAZZI

Het uitvoeren van een social media campagne

Online campagne voeren is een dagelijkse bezigheid van EAZZI. Voor verschillende klanten worden campagnes ingezet om het bedrijf en de producten te promoten. We zetten een aantal tips voor je op een rijtje: 


USP’S 
Posten op social media geeft je de kans om jouw unieke kenmerken aan je doelgroep duidelijk te maken en een voordeel te bieden ten opzichte van je concurrent. Met het verwerken van je USP’S in een post laat je zien waar jouw bedrijf voor staat. Dit zal leidden tot herkenbaarheid bij de doelgroep.


Onderstaand laten we een voorbeeld zien van een post waarin de USP van het bedrijf is verwerkt. Deze post hebben wij gemaakt voor een klant tijdens een social media campagne over zonnepanelen: 

De USP’s die in deze post naar voren komen zijn dat Smit Elektrotechniek persoonlijk contact opneemt, professioneel advies geeft, vakkundig is en alles voor je regelt. In een kort stukje tekst kun je al gelijk zien waarvoor Smit Elektrotechniek staat. 


Probeer niet te spammen
Spammen op social media is not done, tenminste niet zoveel dat het vervelend wordt voor de klant. Je kan best paar keer in de week iets plaatsen, maar doe dit niet meerdere keren op een dag. Houdt er rekening mee dat niet alle berichten promotioneel moeten zijn. Het is begrijpelijk dat wanneer je een campagne uitvoert op social media dat het te maken heeft met het promoten van je bedrijf, maar dit hoeft niet altijd het onderwerp van bericht te zijn. Iets leuks laten zien wat jij of je medewerkers meegemaakt hebben kan ook bijdragen aan de band die je met jouw klanten/volgers opbouwt.

Creëer aparte content per kanaal 
Het is natuurlijk makkelijk om één post te schrijven en deze op elk kanaal te zetten, maar het is niet altijd de meest effectieve manier. Op ieder kanaal zit namelijk een andere doelgroep met zijn eigen communicatiewijze en daar moet je post op afgestemd zijn. Dit geldt natuurlijk alleen als je besluit om op meerdere kanalen je campagne uit te voeren. Probeer daarom rekening te houden met wat je post en zorg voor variatie in je berichten.



Variatie in content
Waarom is variatie in content nou zo belangrijk? Je wilt met je online campagne natuurlijk dat klanten je gaan herkennen aan je tone of voice of huisstijl, maar zorg ervoor dat je uitingen vernieuwend zijn en gebruik niet steeds dezelfde advertentie. Klanten zullen dan onbewust door scrollen, omdat ze een afbeelding al zo vaak voorbij hebben zien komen. Het wordt “behang”.

Visuals zijn belangrijk!
Maar 10% van je volgers onthoudt de tekst bij een post. 65% daarentegen onthoudt je post wanneer je goede en passende beelden gebruikt. Daarnaast helpt een visual ook beter om je boodschap over te brengen. 

Deze tips zijn nog maar een kleine greep en hebben alleen betrekking op het voeren van een campagne via social media. Een goede social media campagne neerzetten kost tijd en geld en zal niet altijd gemakkelijk verlopen. Wil jij een social media campagne opzetten of ben je er al mee bezig, maar worden jouw klanten niet goed bereikt? EAZZI kan je hierbij ondersteunen. We kijken samen met je naar de mogelijkheden en lopen het gehele traject met je door. Aarzel niet om contact met ons op te nemen of maak een afspraak voor een gesprek bij ons op kantoor. 

Social Media vs. Website
22 feb., 2023
Kies je voor een website of voor social media? Wij leggen uit welke keuze het beste is!
25 jan., 2023
De Social Media Trends van 2023 voor jou op een rijtje!
Smit Elektrotechniek; websites werpen hun vruchten af!
23 nov., 2022
Een groei van 400%! Benieuwd naar hoe wij dit hebben gedaan? Lees dan ons blog!
09 nov., 2022
Wat is precies een marketing automation? Wat kan ik met een automation doen op het gebied van marketing? In onze blog lees je meer over dit onderwerp.
Case Samensprong
21 jul., 2022
Bij een fusie hoort natuurlijk een nieuwe naam en een nieuwe visuele identiteit. Dit heeft EAZZI voor de scholen mogen ontzorgen. Meer weten? Lees dan nu onze case.
Blogartikel Contentcreatie
09 jun., 2022
Hulp nodig bij het maken van content? EAZZI kan je hierbij ondersteunen. In ons blog lees je over de verschillende vormen van content die wij zien als 'goede' content.
Case Lopers Company by Enno
13 mei, 2022
De Lopers Company was toe aan nieuwe traffic. Om dit te verzorgen heeft EAZZI e-mail automations opgezet voor het bedrijf. Lees nu deze case voor meer informatie!
Case SKOV
05 mei, 2022
De SKOV en haar 9 aangesloten scholen heeft samen met EAZZI de websites vernieuwd en de aanmeldformulieren gedigitaliseerd. Meer weten hierover? Lees dan onze case.
Blogartikel Tips Promotie
22 apr., 2022
Opzoek naar nieuwe klanten? Wil je dit doen door middel van promotie? Lees dan de tips in ons blog die EAZZI hiervoor heeft én hoe EAZZI je hierbij kan helpen.
Case Smit Elektrotechniek
14 apr., 2022
Smit Elektrotechniek heeft met zijn nieuwe websites een relevanter doelgroep bereikt. EAZZI heeft hierbij mogen helpen. Weten hoe? Lees dan ons blog over deze case
Meer posts

Share by: