Logo met de tekst: We make digital EAZZI

Kennedy-Nicolaasschool; samen wagen we de sprong

21 juli 2022

Kennedy-Nicolaasschool; samen wagen we de sprong

De basisscholen J.F. Kennedy school en de St. Nicolaasschool in Volendam gaan na de zomervakantie 2022 verder als één school. De scholen zijn samen al gevestigd in een pand in het midden van Volendam. Na een flink aantal jaren samen, maar ook gescheiden wordt er nu gefuseerd. Bij een fusie hoort natuurlijk ook een nieuwe naam en een nieuwe visuele identiteit.

Visuele ondersteuning

Aan EAZZI werd gevraagd om de scholen, tijdens de fusie, te ondersteunen in het kiezen van een nieuwe naam. Hierbij hoort natuurlijk ook het ontwikkelen van een nieuw logo en visuele identiteit, een nieuwe website, maar ook de signing in de school zelf. Om te bepalen wanneer de definitieve beslissing genomen moest worden maakte EAZZI een backplanning met daarin de ‘’vereiste’’ aanpassingen. Het traject werd als volgt: raadplegen belanghebbenden, bepalen van een shortlist voor de nieuwe naam, definitieve keuze naam en uiteindelijk het definitieve logo opleveren. De gestelde deadline werd al snel de beoogde laatste schooldag in het kader van afsluiten van het oude en omarmen van het nieuwe.

Samen gaan in één nieuwe school betekent een nieuwe start

De fusie van de twee scholen was een mooi moment om de school een nieuwe naam te geven. De naam moest toekomstbestendig zijn en een goede 1e indruk achterlaten. Voor het bepalen van de nieuwe naam koos EAZZI er samen met de werkgroep van de scholen voor om belanghebbenden een stem te geven: leerkrachten, ouders én natuurlijk de kinderen.


De naam moest passend zijn bij het onderwijs, de kernwaarden van de nieuwe school, de locatie en het gevoel van “basisschool”.


Om belanghebbenden de kans te geven mee te denken aan de nieuwe naam werden er placemats gemaakt die uit werden gedeeld aan alle leerlingen. Op deze placemats was er ook ruimte voor de ouders om hun suggesties door te geven. Alle ideeën werden uitgeschreven op de placemats en later weer ingeleverd. Aan de hand van de placemats werd er een top 10 gemaakt per klas. Uit deze top 10 lijstjes kozen alle leerkrachten samen een shortlist van verschillende namen met potentie. 


Deze werden getoetst aan de vooraf bepaalde criteria:



  • Past het bij onderwijs?
  • Past het bij onze nieuwe kernwaarden?
  • Past het bij de locatie?
  • Past het bij een basisschool?
  • Geeft het een “basisschool” gevoel?


Hieruit bleef uiteindelijk een drietal namen over.

De namen laten ''leven''

Om de namen te laten “leven” werd er met een aantal bijpassende lettertypen en kleurkeuzes gewerkt. De kleurkeuze werd hierbij een belangrijk aspect, want kleuren geven toch een soort bepaald ‘’gevoel’’.


De namen werden in verschillende kleurfamilies en fonts gevisualiseerd en het was aan de werkgroep om een uiteindelijke doorslag te geven. Onderstaand een voorbeeld van de verschillende kleuren/fonts, die het niet gehaald hebben: 

En dan eindelijk de definitieve naam

Verschillende namen werden uiteindelijk weggestreept en één bleef over:


De Samensprong


Het woord ''samen'' bleef maar terugkomen:


  • Samen Leren
  • Samen Plezier maken
  • Samen Wijzer worden
  • Samen Werken
  • Samen Spelen
  • Samen Groeien


Samen worden wij één school, samen gaan wij de sprong wagen.


Het logo

Bij een naam hoort natuurlijk ook een sprekend logo. Met de voorkeur voor de kleurenfamilie werden een aantal versies gemaakt:

Het kiezen van één van de voorstellen was moeilijk, daarom werd er besloten om elementen van de verschillende versies bij elkaar te voegen en daarmee werd trots het definitieve logo gepresenteerd:

Signing binnenin de school

Niet alleen de uitstraling ‘’buitenaf’’ wordt vernieuwd, zoals het logo, maar ook de uitstraling binnenin de school. Achter de schermen wordt er deze vakantie hard gewerkt aan de signing. De school wordt omgetoverd in de verschillende kleurencombinaties en de bekende karakters van het logo komen herhaaldelijk terug aan de muren van de school. Zo passen we de nieuwe visuele identiteit uitgebreid toe binnen de gehele school.


De basisscholen hebben dankzij de inzet van EAZZI het idee van een nieuwe school in werkelijkheid kunnen zetten. Heb jij hulp nodig bij het creëren van een nieuw logo? Of bij het realiseren van een visuele identiteit? EAZZI wil je hierbij graag ondersteunen. Met ons team van specialisten maken wij een plan en voeren deze uit van A tot Z. Meer informatie hierover? Neem dan contact met ons op!

Hoe zorg jij er als ZZP’er voor om zichtbaar te zijn en potentiële klanten te bereiken? EAZZI legt j
door Ingrid Kras 21 november 2024
Hoe zorg jij er als ZZP’er voor om zichtbaar te zijn en potentiële klanten te bereiken? EAZZI legt je graag uit waarom promotie nu belangrijker is dan ooit.
Nog nooit echt een eigen logo tot nu
20 september 2024
Basisschool ’t Kofschip bestaat zo’n 20 jaar maar tot een aantal maanden geleden heeft de school nooit een logo aan de gevel gehad. Na een grote interne verbouwing en nieuwe schoolplannen moest daar maar eens verandering in komen. De schoolleiding schakelde EA Z ZI als vaste partner van de SKOV in voor de ontwikkeling van een logo en huisstijl die de school een eigentijdse uitstraling geeft en de kernwaarden van het onderwijs visueel ondersteunt. De afgelopen jaren heeft EA Z ZI voor meerdere basisscholen van de SKOV een nieuwe huisstijl ontwikkeld. Zo zijn o.a. de Aventurijn en de Samensprong eerder al voorzien van nieuwe logo’s en signing in een frisse nieuwe huisstijl. Waarom een huisstijl ontwikkelen? Niet alleen een logo, maar een volledige huisstijl zorgt voor een samenhangend geheel in de uitstraling van een merk, bedrijf of in dit geval een school. Door niet alleen een logo te maken maar verder te denken over hoe deze ingezet wordt in allerlei verschillende vormen en uitingen, wordt het ‘beeld’ gelijk aan de ‘naam’. Voor ’t Kofschip dus een mooie uitdaging om alles waar ’t Kofschip voor staat en als bekend staat te verenigen in één visueel geheel. Hoe pakken we dat aan? In een aantal sessies met de werkgroep van de school is gesproken over wensen, ideeën en mogelijke inspiratiebronnen. Door in deze sessies steeds een stapje verder te gaan in het uitwerken van een logo en huisstijl werd steeds meer duidelijk welke kleurgebruik, lettertype en stijl past bij de school en wat zij wil uitstralen. Met verschillende varianten werden voors en tegens besproken wat resulteerde in een nieuw logo waar iedereen zich in kon vinden. Een foto zorgde voor inspiratie Een foto die jaren eerder voor de website van ’t Kofschip gemaakt werd, zorgde voor de inspiratie voor het logo. Op deze foto werd ’t Kofschip gevormd door de letters uit de ‘leren lezen’ bak. Denk aan Scrabble-letters op een plankje (zie foto) maar dan met de letters die samen een klank vormen gecombineerd. In het logo komt dat ook naar voren door de CH combinatie in een blokje samen te tonen. ’t Kofschip is een van de bekendste ezelsbruggetjes in de Nederlandse taal en de vorm van de school doet denken aan een schip. Deze drie elementen werden bepalend in het logo en de huisstijl van de school.
Kunnen AI-tools helpen?
door Ingrid Kras 16 juli 2024
Door middel van goede content bereik je jouw doelgroep en dat is belangrijk om je onderneming te laten groeien. Hoe dat gaat? Lees snel verder.
Social Media vs. Website
22 februari 2023
Kies je voor een website of voor social media? Wij leggen uit welke keuze het beste is!
25 januari 2023
De Social Media Trends van 2023 voor jou op een rijtje!
Smit Elektrotechniek; websites werpen hun vruchten af!
23 november 2022
Een groei van 400%! Benieuwd naar hoe wij dit hebben gedaan? Lees dan ons blog!
9 november 2022
Wat is precies een marketing automation? Wat kan ik met een automation doen op het gebied van marketing? In onze blog lees je meer over dit onderwerp.
Blogartikel Contentcreatie
9 juni 2022
Hulp nodig bij het maken van content? EAZZI kan je hierbij ondersteunen. In ons blog lees je over de verschillende vormen van content die wij zien als 'goede' content.
Case Lopers Company by Enno
13 mei 2022
De Lopers Company was toe aan nieuwe traffic. Om dit te verzorgen heeft EAZZI e-mail automations opgezet voor het bedrijf. Lees nu deze case voor meer informatie!
Blogartikel Social Media Campagne
12 mei 2022
Weet jij hoe je een campagne voert op social media? Of wil jouw huidige campagne niet de resultaten behalen die je jezelf had voorgenomen? Lees dan nu onze tips!
Meer posts

Share by: