Logo met de tekst: We make digital EAZZI

''Nog nooit een echt eigen logo, tot nu''

20 september 2024

Basisschool ’t Kofschip bestaat zo’n 20 jaar maar tot een aantal maanden geleden heeft de school nooit een logo aan de gevel gehad. Na een grote interne verbouwing en nieuwe schoolplannen moest daar maar eens verandering in komen. De schoolleiding schakelde EAZZI als vaste partner van de SKOV in voor de ontwikkeling van een logo en huisstijl die de school een eigentijdse uitstraling geeft en de kernwaarden van het onderwijs visueel ondersteunt. De afgelopen jaren heeft EAZZI voor meerdere basisscholen van de SKOV een nieuwe huisstijl ontwikkeld. Zo zijn o.a. de Aventurijn en de Samensprong eerder al voorzien van nieuwe logo’s en signing in een frisse nieuwe huisstijl.

Waarom een huisstijl ontwikkelen?

Niet alleen een logo, maar een volledige huisstijl zorgt voor een samenhangend geheel in de uitstraling van een merk, bedrijf of in dit geval een school. Door niet alleen een logo te maken maar verder te denken over hoe deze ingezet wordt in allerlei verschillende vormen en uitingen, wordt het ‘beeld’ gelijk aan de ‘naam’. Voor ’t Kofschip dus een mooie uitdaging om alles waar ’t Kofschip voor staat en als bekend staat te verenigen in één visueel geheel.

Hoe pakken we dat aan?

In een aantal sessies met de werkgroep van de school is gesproken over wensen, ideeën en mogelijke inspiratiebronnen. Door in deze sessies steeds een stapje verder te gaan in het uitwerken van een logo en huisstijl werd steeds meer duidelijk welke kleurgebruik, lettertype en stijl past bij de school en wat zij wil uitstralen. Met verschillende varianten werden voors en tegens besproken wat resulteerde in een nieuw logo waar iedereen zich in kon vinden.



Een foto zorgde voor inspiratie

Een foto die jaren eerder voor de website van ’t Kofschip gemaakt werd, zorgde voor de inspiratie voor het logo. Op deze foto werd ’t Kofschip gevormd door de letters uit de ‘leren lezen’ bak. Denk aan Scrabble-letters op een plankje (zie foto) maar dan met de letters die samen een klank vormen gecombineerd. In het logo komt dat ook naar voren door de CH combinatie in een blokje samen te tonen. ’t Kofschip is een van de bekendste ezelsbruggetjes in de Nederlandse taal en de vorm van de school doet denken aan een schip. Deze drie elementen werden bepalend in het logo en de huisstijl van de school.

De uitstraling

Het kompas is in de schoolplannen een belangrijk element. De school zet de leerlingen op de juiste koers richting de toekomst. Hierdoor werd al snel duidelijk dat elementen die met zeevaart te maken hebben een leuke combi gingen vormen met het logo. Doordat naast het logo de huisstijl ook in de school verwerkt ging worden in de signing op de lokalen en andere ruimtes kwam uit de werkgroep het idee om deze ruimtes met scheepstermen te benoemen. Zo werd de keuken “de kombuis”, het kantoor van de directrice “de stuurhut” en het creatieve lokaal “de machinekamer”. Allemaal met bijbehorende elementen in de signing.

  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

De uitvoering

In samenwerking met Grafisch Goed werd de signing voor het nieuwe schooljaar geplaatst in de school. Zo startte ’t Kofschip na de vakantie in het nieuw. De signing zorgt voor eenheid in de school waarbij de lokalen en (kantoor)ruimtes ieder hun eigen aanduidingen in de gezamenlijke huisstijl hebben gekregen en de kernwaarden van de school een prominente plaats op het leerplein heeft waar alle leerlingen en ouders deze kunnen zien. De huisstijl werd ondertussen ook doorgevoerd in de website van ’t Kofschip om zo alle uitingen op elkaar af te stemmen.


Ook een (nieuwe) huisstijl voor jouw bedrijf ontwikkelen?    

Het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl kan behoorlijk veel tijd kosten. Door onze jarenlange ervaring en flexibiliteit maakt EAZZI het je gemakkelijk en neemt het traject zoveel mogelijk uit handen. Jij bepaalt en EAZZI adviseert, ontwikkelt en helpt je op tijd de juiste keuzes maken. Ook in de verdere uitwerking van de huisstijl in gevelbord, website of signing is EAZZI jouw eerste aanspreekpunt.


Heb jij interesse in het ontwikkelen van een huisstijl voor jouw merk of bedrijf? Wil jij jouw merk of bedrijf nog meer onderscheiden van de concurrentie en zo de herkenbaarheid en zichtbaarheid vergroten? EAZZI helpt je graag in dit traject. Download hier onze bedrijfspresentatie om ons beter te leren kennen of neem vandaag nog contact op met EAZZI .


Hoe zorg jij er als ZZP’er voor om zichtbaar te zijn en potentiële klanten te bereiken? EAZZI legt j
door Ingrid Kras 21 november 2024
Hoe zorg jij er als ZZP’er voor om zichtbaar te zijn en potentiële klanten te bereiken? EAZZI legt je graag uit waarom promotie nu belangrijker is dan ooit.
Kunnen AI-tools helpen?
door Ingrid Kras 16 juli 2024
Door middel van goede content bereik je jouw doelgroep en dat is belangrijk om je onderneming te laten groeien. Hoe dat gaat? Lees snel verder.
Social Media vs. Website
22 februari 2023
Kies je voor een website of voor social media? Wij leggen uit welke keuze het beste is!
25 januari 2023
De Social Media Trends van 2023 voor jou op een rijtje!
Smit Elektrotechniek; websites werpen hun vruchten af!
23 november 2022
Een groei van 400%! Benieuwd naar hoe wij dit hebben gedaan? Lees dan ons blog!
9 november 2022
Wat is precies een marketing automation? Wat kan ik met een automation doen op het gebied van marketing? In onze blog lees je meer over dit onderwerp.
Case Samensprong
21 juli 2022
Bij een fusie hoort natuurlijk een nieuwe naam en een nieuwe visuele identiteit. Dit heeft EAZZI voor de scholen mogen ontzorgen. Meer weten? Lees dan nu onze case.
Blogartikel Contentcreatie
9 juni 2022
Hulp nodig bij het maken van content? EAZZI kan je hierbij ondersteunen. In ons blog lees je over de verschillende vormen van content die wij zien als 'goede' content.
Case Lopers Company by Enno
13 mei 2022
De Lopers Company was toe aan nieuwe traffic. Om dit te verzorgen heeft EAZZI e-mail automations opgezet voor het bedrijf. Lees nu deze case voor meer informatie!
Blogartikel Social Media Campagne
12 mei 2022
Weet jij hoe je een campagne voert op social media? Of wil jouw huidige campagne niet de resultaten behalen die je jezelf had voorgenomen? Lees dan nu onze tips!
Meer posts

Share by: