Logo met de tekst: We make digital EAZZI

Wat is goede content en kan AI hierbij helpen?

Ingrid Kras • 16 juli 2024

Het belang van content voor je website, webshop en socials is groot. De content moet relevant zijn en ook aansluiten op de doelgroep die je wilt bereiken. Wanneer je content creëert is je doelgroep altijd leidend. Goede content zorgt ervoor dat het doet wat het moet doen: je doelgroep bereiken én activeren.


Verschillende soorten content

Bij content denken we vaak aan geschreven artikelen of blogs, maar tegenwoordig zijn er veel meer soorten content. Foto’s, video’s, vlogs, animaties of een game. Allemaal vormen van content waarmee je je doelgroep kunt bereiken. Zorg ervoor dat de content relevant is en je doelgroep activeert. Dat is het belangrijkste. Wissel ook verschillende soorten content af zodat je publiek geboeid blijft. Alleen maar lange stukken tekst delen kan voor sommige mensen interessant zijn, maar in de praktijk willen mensen graag afwisseling. Kies dus voor een goede mix van blogs, animaties, infographics, video’s en vlogs.


Geloofwaardige content

Als ondernemer ben je natuurlijk overtuigd van de kwaliteit van je product. Maar blijf altijd geloofwaardig in de manier waarop je laat zien dat je product echt werkt. Geef aan bij je doelgroep hoe je product hun leven gemakkelijker maakt of aanvult. Welk probleem pak je aan en wat is daarna de opbrengst? Content waarbij je kunt laten zien hoe jouw product werkt is heel belangrijk. Dit zorgt ervoor dat je doelgroep geïnteresseerd raakt en overgaat tot aankopen.



Het gebruik van AI-tools

Er zijn verschillende geweldige AI-tools die je kunt gebruiken bij het maken van content. Zowel voor het schrijven van teksten, het analyseren van data en het maken van animaties en afbeeldingen zijn er hele handige tools. Door de juiste prompt in te vullen maakt een programma zoals ChatGPT een tekst voor je. Er zijn inmiddels veel meer programma’s die door middel van AI je helpen bij het maken van content.

Het is heel belangrijk om AI-tools te gebruiken. Zeker omdat, wanneer je het niet doet, de concurrentie je gaat inhalen. Let echter wel goed op wanneer en hoe je gebruik maakt van AI. AI is (nog) niet perfect in het schrijven van een ‘menselijke’ tekst. Er zijn een aantal punten waaraan je een AI-tekst kunt herkennen. Dat zijn:

·        Verschillende schrijfstijlen door elkaar;

·        Het gebrek aan emoties in de tekst;

·        Teveel dezelfde woorden;

·        Onjuiste zinsopbouw;

·        Te positieve tone of voice;

·        Onjuiste feiten.


Google en AI

Ook Google gaat aan de slag met het beoordelen van teksten die geschreven zijn met gebruik van AI-tools. AI laat altijd zijn sporen na in een tekst en is daardoor ook gemakkelijk te herkennen door programma’s zoals Google. Inmiddels in bekend dat Google teksten die geschreven zijn met AI-tools minder zal gaan ranken. Het is niet zo dat je gelijk helemaal wordt afgestraft, maar de tekst moet wel origineel, kwalitatief en betrouwbaar zijn. Omdat AI-teksten worden genereerd aan de hand van bestaande teksten op het internet is het niet zeker dat de tekst origineel is of zelfs helemaal klopt. Daar kan het dus misgaan en het is de reden waarom het belangrijk is om de tekst niet klakkeloos over te nemen.



Combineer AI met je eigen stijl

Het gebruiken van AI-tools is natuurlijk geweldig. Binnen no-time heb je een complete tekst waar je mee aan de slag kunt. Maar zoals we al zeiden het knippen en plakken van deze tekst is niet raadzaam. Buiten het feit om dat de tekst onjuiste feiten kan bevatten, is de tekst niet altijd goed leesbaar. Gebruik AI-tools daarom in combinatie met je eigen stijl. Maak een goede prompt, laat AI je tekst schrijven en ga daarna aan de slag met de tekst.


Lees alles na en controleer de feiten of cijfers die genoemd worden. Daarna kun je de tekst in je eigen stijl herschrijven. Op deze manier bespaar je heel veel tijd en zet je AI in zoals het bedoeld is. Daarbij weet je zeker dat je tekst op deze manier voldoet aan de EEAT-eisen van Google. EEAT staat voor: Expertise, Ervaring, Autoriteit en Betrouwbaarheid.



Advies voor jouw onderneming     

Wil je graag aan de slag met content, maar weet je niet precies hoe je dit moet aanpakken? Bij EAZZI hebben we jarenlange ervaring en helpen je graag met het laten groeien van jouw onderneming. Wij staan voor je klaar. Maak vandaag nog een afspraak en ontdek hoe wij samen jouw onderneming naar een volgend niveau tillen. 

Hoe zorg jij er als ZZP’er voor om zichtbaar te zijn en potentiële klanten te bereiken? EAZZI legt j
door Ingrid Kras 21 november 2024
Hoe zorg jij er als ZZP’er voor om zichtbaar te zijn en potentiële klanten te bereiken? EAZZI legt je graag uit waarom promotie nu belangrijker is dan ooit.
Nog nooit echt een eigen logo tot nu
20 september 2024
Basisschool ’t Kofschip bestaat zo’n 20 jaar maar tot een aantal maanden geleden heeft de school nooit een logo aan de gevel gehad. Na een grote interne verbouwing en nieuwe schoolplannen moest daar maar eens verandering in komen. De schoolleiding schakelde EA Z ZI als vaste partner van de SKOV in voor de ontwikkeling van een logo en huisstijl die de school een eigentijdse uitstraling geeft en de kernwaarden van het onderwijs visueel ondersteunt. De afgelopen jaren heeft EA Z ZI voor meerdere basisscholen van de SKOV een nieuwe huisstijl ontwikkeld. Zo zijn o.a. de Aventurijn en de Samensprong eerder al voorzien van nieuwe logo’s en signing in een frisse nieuwe huisstijl. Waarom een huisstijl ontwikkelen? Niet alleen een logo, maar een volledige huisstijl zorgt voor een samenhangend geheel in de uitstraling van een merk, bedrijf of in dit geval een school. Door niet alleen een logo te maken maar verder te denken over hoe deze ingezet wordt in allerlei verschillende vormen en uitingen, wordt het ‘beeld’ gelijk aan de ‘naam’. Voor ’t Kofschip dus een mooie uitdaging om alles waar ’t Kofschip voor staat en als bekend staat te verenigen in één visueel geheel. Hoe pakken we dat aan? In een aantal sessies met de werkgroep van de school is gesproken over wensen, ideeën en mogelijke inspiratiebronnen. Door in deze sessies steeds een stapje verder te gaan in het uitwerken van een logo en huisstijl werd steeds meer duidelijk welke kleurgebruik, lettertype en stijl past bij de school en wat zij wil uitstralen. Met verschillende varianten werden voors en tegens besproken wat resulteerde in een nieuw logo waar iedereen zich in kon vinden. Een foto zorgde voor inspiratie Een foto die jaren eerder voor de website van ’t Kofschip gemaakt werd, zorgde voor de inspiratie voor het logo. Op deze foto werd ’t Kofschip gevormd door de letters uit de ‘leren lezen’ bak. Denk aan Scrabble-letters op een plankje (zie foto) maar dan met de letters die samen een klank vormen gecombineerd. In het logo komt dat ook naar voren door de CH combinatie in een blokje samen te tonen. ’t Kofschip is een van de bekendste ezelsbruggetjes in de Nederlandse taal en de vorm van de school doet denken aan een schip. Deze drie elementen werden bepalend in het logo en de huisstijl van de school.
Social Media vs. Website
22 februari 2023
Kies je voor een website of voor social media? Wij leggen uit welke keuze het beste is!
25 januari 2023
De Social Media Trends van 2023 voor jou op een rijtje!
Smit Elektrotechniek; websites werpen hun vruchten af!
23 november 2022
Een groei van 400%! Benieuwd naar hoe wij dit hebben gedaan? Lees dan ons blog!
9 november 2022
Wat is precies een marketing automation? Wat kan ik met een automation doen op het gebied van marketing? In onze blog lees je meer over dit onderwerp.
Case Samensprong
21 juli 2022
Bij een fusie hoort natuurlijk een nieuwe naam en een nieuwe visuele identiteit. Dit heeft EAZZI voor de scholen mogen ontzorgen. Meer weten? Lees dan nu onze case.
Blogartikel Contentcreatie
9 juni 2022
Hulp nodig bij het maken van content? EAZZI kan je hierbij ondersteunen. In ons blog lees je over de verschillende vormen van content die wij zien als 'goede' content.
Case Lopers Company by Enno
13 mei 2022
De Lopers Company was toe aan nieuwe traffic. Om dit te verzorgen heeft EAZZI e-mail automations opgezet voor het bedrijf. Lees nu deze case voor meer informatie!
Blogartikel Social Media Campagne
12 mei 2022
Weet jij hoe je een campagne voert op social media? Of wil jouw huidige campagne niet de resultaten behalen die je jezelf had voorgenomen? Lees dan nu onze tips!
Meer posts

We gebruiken cookies om jou de beste ervaring op onze website te geven. Meer informatie vind je op de Privacypagina.

×
Share by: